Οι θεσμοί ζητούν δεσμεύσεις για πλειστηριασμούς και εξηγήσεις για παροχές – “Ανοιχτή” η δόση

Σε μία πολύωρη τηλεδιάσκεψη παρουσία των βασικών υπουργών που μετέχουν στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς επιχειρήθηκε χθες το βράδυ να δοθεί λύση στα τελευταία ζητήματα – “αγκάθια” του πολυνομοσχεδίου των 600 σελίδων.  Πιθανότατα σήμερα θα οδεύσει προς τη Βουλή φέροντας προς ψήφιση περίπου 50 από τα προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες οι θεσμοί χθες περίμεναν και “εξηγήσεις” για τις παροχές στις οποίες προχώρησε στο τέλος του 2017 η κυβέρνηση, αλλά και σαφείς δεσμεύσεις για την ομαλή πλέον διενέργεια των πλειστηριασμών τόσο ηλεκτρονικά όσο και σε φυσική μορφή από αύριο Τετάρτη.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της επιχειρεί στο EWG της Πέμπτης πέρα από μία θετική σύσταση επί της αξιολόγησης και των 110 συνολικά προαπαιτούμενων,  μία δόση η οποία να ξεπερνά κατά πολύ τα 5,5 δις. ευρώ που ήταν το αρχικό σενάριο ούτως ώστε να δημιουργηθεί και το “μαξιλάρι” ασφαλείας που χρειάζεται για την επιστροφή στις αγορές.

Πληροφορίες κάνουν λόγο και για πρόταση πακέτου δόσεων 9,8 δισ. ευρώ κάτι όμως που απαιτεί η Αθήνα να αποδείξει ότι έχει εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της.

Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση μέσα στις επόμενες 10 μέρες προωθεί (πέραν του πολυνομοσχεδίου και την εφαρμογή και των υπόλοιπων 20 – 30 προαπαιτούμενων που εκκρεμούν και δεν απαιτούν νομοθετική ρύθμιση αλλά θα πρέπει να έρθουν μέσα από υπουργικές αποφάσεις) εγκυκλίους και άλλες εφαρμοστικές διατάξεις. Τελικός στόχος είναι όλα να είναι έτοιμα πριν τη συνεδρίαση του Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου. Παράλληλα “τρέχει” το σχέδιο για νέα έξοδο στις αγορές σε συνδυασμό και με την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας  από τον οίκο S&P στις 19 Ιανουαρίου.

Η αποτίμηση των θεσμών αναφορικά με την προσαρμογή της ελληνικής κυβέρνησης θα γίνει με βάση το Compliance Report (την έκθεση συμμόρφωσης της Επιτροπής) που ήδη γράφεται και θα περιλαμβάνει τα τελικά κείμενα του μνημονίου αλλά και την νέα “γενιά” 82 προαπαιτούμενων της 4ης αξιολόγησης

Το πολυνομοσχέδιο των 600 σελίδων και τα “αγκάθια”

Στο πεδίο του πολυνομοσχεδίου που αποτέλεσε και το βασικότερο θέμα της χθεσινής τηλεδιάσκεψης, βασικός στόχος ήταν οι διατάξεις να είναι συμβατές με αυτά που αποφασίστηκαν στις αρχές Δεκεμβρίου με την ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας για την 3η αξιολόγηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες χθες έγιναν και πολλές τεχνικές διαπραγματεύσεις προκειμένου να προετοιμαστούν τα επιμέρους πεδία για την πολιτική τηλεδιάσκεψη στην οποία έλαβαν μέρος ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου,  ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Δημήτρης Λιάκος και ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής του ΥΠΟΙΚ, Φραγκίσκος Κουτεντάκης.

Τα μεγαλύτερα αγκάθια για την κυβέρνηση είναι το ζήτημα της διενέργειας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς το δημόσιο (σ.σ. οι διατάξεις για τις οποίες χθες δεν ήταν βέβαιο ότι θα ενταχθούν σε αυτό το πολυνομοσχέδιο αλλά πάντως η ΑΑΔΕ έχει αναρτήσει ήδη πίνακα με τους πλειστηριασμούς που θα γίνουν έως τον Μάρτιο), αλλά και το θέμα του εργασιακού και των αυστηρότερων προϋποθέσεων για την κήρυξη απεργιών που θεωρείται πολιτικά ένα πολύ δύσκολο θέμα για την κυβέρνηση (σ.σ. η οποία αρχίζει τώρα το πολιτικό μασάζ προς κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ χθες ο υπουργός οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος παρουσίασε τα προαπαιτούμενα και στο υπουργικό συμβούλιο.

Το νομοσχέδιο  πρέπει να περιλαμβάνει πέρα από το κρίσιμο θέμα της νέας αυξημένης πλειοψηφίας για την κήρυξη απεργιών με τη συμμετοχή του 50+1% των μελών των πρωτοβάθμιων σωματείων και τις περικοπές στα οικογενειακά επιδόματα των πολυτέκνων και των τριτέκνων (η οποία θα εφαρμοστεί αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου).

Επίσης θα περιλαμβάνει διατάξεις αναφορικά με τη ΔΕΗ, παρεμβάσεις σε διάφορα φορολογικά θέματα (όπως στις εξαιρέσεις από το ΦΠΑ, στην κατάργηση φοροαπαλλαγών επιχειρήσεων που χαρακτηρίζονται άδικες και αναποτελεσματικές),  διατάξεις για τις ιδιωτικοποιήσεις, για τις παρεμβάσεις στις αγορές προϊόντων, αλλά και για τη λειτουργία των επαγγελμάτων, για τη λειτουργία κτηματολογικών γραφείων και για τη διευκόλυνση της αδειοδότησης βιομηχανικών επιχειρήσεων.

Της Δήμητρας Καδδά

capital.gr