Ρωσία – Ουκρανία: Μια «βολική» κρίση για Πούτιν και Ποροσένκο

Η κρίση που ξέσπασε την Κυριακή στα στενά του Κερτς, τα οποία συνδέουν την Μαύρη Θάλασσα με την Αζοφική, μετά την κατάληψη τριών πλοίων του Ουκρανικού ναυτικού από τις Ρωσικές δυνάμεις, φαίνεται πως έρχεται σε ένα ιδιαίτερο χρονικό σημείο, «βολικό» και για τις δυο πλευρές.

Οι δυο χώρες βρίσκονται σε σύγκρουση από το 2014 – μετά την επανάσταση του Μαϊντάν, την ανατροπή του φιλορώσου Προέδρου Βίκτορ Γιανουκόβιτς, την προσάρτηση της Κριμαίας και τον τετραετή πόλεμο στην Ανατολική Ουκρανία που έχει κοστίσει 10.300 ζωές.

Η ένταση λοιπόν, έρχεται σε μια περίοδο όπου το Κρεμλίνο έχει υποστεί μια άνευ όρων επικοινωνιακή ήττα μετά την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως να αναγνωρίσει την ανεξαρτησία της ορθόδοξης εκκλησίας στην Ουκρανία. Το ενδεχόμενο αυτό, αποτελούσε «casus-belli» για τον Βλαντιμίρ Πούτιν ο οποίος είχε τονίσει για το θέμα «Θα ήθελα να υπογραμμίσω ένα πράγμα: η πολιτικοποίηση ενός τόσο ευαίσθητου τομέα καταλήγει πάντα να έχει τις πιο σοβαρές συνέπειες, πρώτα απ’ όλα γι’ αυτούς που την κάνουν».

Εξάλλου σε πρόσφατη δημοσκόπηση, το 61% των Ρώσων θεωρεί ότι ο Πούτιν φέρει την πλήρη ευθύνη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα και τα οποία ανέκυψαν κατά την διάρκεια της ηγεσίας του, ενώ στην εξίσωση αυτή προστίθεται και η δυσαρέσκεια των συμπατριωτών του για την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού. Οι δυο παράμετροι αυτοί αποτελούν έναν ακόμη κίνητρο για τον Ρώσο πρόεδρο προκειμένου να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη και να τονώσει το εθνικό αίσθημα.

Ένας ακόμη λόγος είναι η συνθήκη του 2003 ανάμεσα σε Ουκρανία και Ρωσία που οριοθετούσε τα σύνορα των χωρών. Η συμφωνία αυτή προέβλεπε ότι η είσοδος πολεμικών σκαφών στην Αζοφική Θάλασσα είναι επιτρεπτή μόνο με τη συναίνεση και των δύο μερών, όμως απέκτησε διαφορετικές δυνατότητες υλοποίησης αφότου, με την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014 όποτε η Ρωσία απέκτησε τον έλεγχο και των δύο ακτών στενών του Κέρτς. Σημειώνεται ότι το περασμένο καλοκαίρι ο Πούτιν είχε προβεί σε επικοινωνιακό σόου αφού εγκαινίασε την γέφυρα της Κριμαίας, οδηγώντας ένα φορτηγό μάρκας Kamaz.

Για την Μόσχα λοιπόν, μια τέτοιου είδους ένταση θα έθετε ξανά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την διμερή συμφωνία του 2003 για την απρόσκοπτη χρήση της Αζοφικής.Ο αποκλεισμός με τάνκερ του στενού του Κέρτς από την Μόσχα είχε έναν ιδιαίτερο συμβολισμό καθώς το Κρεμλίνο θέλησε να δείξει με αυτόν τον τρόπο ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να ασκήσει οικονομική πίεση στο Κίεβο καθώς από το λιμάνι της Μαριούπολης εξυπηρετείται η συντριπτική πλειοψηφία των εξαγωγών σιδήρου της Ουκρανίας.

Από την πλευρά του ο Ουκρανός πρόεδρος Πέτρο Ποροσένκο διανύει μία δύσκολη προεκλογική περίοδο η οποία συνοδεύεται από σκάνδαλα διαφθοράς στελεχών του. Θέλει ως εκ τούτου να εμφανιστεί ως ο μοναδικός προασπιστής της Ουκρανικής ταυτότητας από την Ρωσική απειλή. Σε αυτό το πλαίσιο εκδηλώνονται το τελευταίο διάστημα προσπάθειες ενίσχυσης της στρατιωτικής παρουσίας της Ουκρανίας στην θάλασσα της Αζοφικής όπως και η προοπτική δημιουργίας ακόμη και μιας ουκρανικής ναυτικής βάσης.

Τέλος, το περιστατικό αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς στα τέλη της εβδομάδας στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής διεξάγεται η προγραμματισμένη συνάντηση των G20 των είκοσι ισχυρότερων οικονομικών του πλανήτη, στο πλαίσιο της οποίας θα συναντηθούν ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.

Φωτογραφία: APImages

liberal.gr