Κόκκινη κάρτα δανειστών σε Σπίρτζη για την Εγνατία Οδό

Του Γιώργου Φιντικάκη-liberal.gr

Την έντονη δυσαρέσκειά τους για τις καθυστερήσεις στην αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού φαίνεται ότι εξέφρασαν προς τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη οι εκπρόσωποι των δανειστών, κατά τη σημερινή συνάντηση που είχαν μαζί του.

Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκε η κωλυσιεργία γύρω από την πολυετή παραχώρηση του βορειοελλαδίτικου οδικού άξονα, που παρ’ ότι έχει προκηρυχθεί από τον Νοέμβριο του 2017, και αποτελεί μια από τις μεταμνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, παραμένει παγωμένη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στη συνάντηση που πραγματοποίησαν σήμερα οι επικεφαλής των θεσμών με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, τέθηκε επιτακτικά στον υπουργό το ζήτημα των σοβαρών καθυστερήσεων σε μια σειρά δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού.

Εν προκειμένω πρόκειται για τους 18 μετωπικούς και 43 πλευρικούς σταθμούς διοδίων που είχε υπογράψει ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης ότι θα τοποθετηθούν στο βορειοελλαδίτικο αυτοκινητόδρομο, αλλά μπροστά στις αντιδράσεις που αυτό θα προκαλέσει, μέχρι σήμερα δεν έχουν κατασκευασθεί παρά μόνο δύο. Ακόμη και αυτοί όμως οι δύο σταθμοί, σε Ωραιόκαστρο και Ασπροβάλτα, παρ’ ότι επρόκειτο να λειτουργήσουν τον περασμένο Οκτώβριο, τελικά αυτό δεν συνέβη, αφού ουδείς ξέρει τι ύψους θα είναι τα διόδια που θα πληρώνουν οι οδηγοί. Σαν αιτία προβάλλεται το γεγονός ότι εδώ και καιρό οι Βρυξέλλες έχουν επιστρέψει πίσω στο υπουργείο Μεταφορών-Υποδομών την τιμολογιακή πολιτική για τα διόδια της Εγνατίας, ζητώντας κάποιες τροποποιήσεις, τις οποίες όμως παραμένει άγνωστο αν εκείνο έχει κάνει.

Στην ουσία κανένα χρονοδιάγραμμα δεν τηρείται γύρω από την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας. Ούτε για τους σταθμούς διοδίων που θα έπρεπε μέχρι σήμερα να έχουν κατασκευασθεί, ούτε για εκείνους που θα έπρεπε να έχουν αδειοδοτηθεί γιατί οι άδειες δίνονται από το υπουργείο με μεγάλη καθυστέρηση, ούτε για την αδειοδότηση των 73 σηράγγων, εκ των οποίων πολλές δεν είναι πιστοποιημένες καθώς είχαν κατασκευαστεί στα πρώτα χρονικά στάδια του έργου, όταν δεν υπήρχε.

Στις Βρυξέλλες είναι σε γνώση και η τελευταία πρωτοβουλία του υπ. Μεταφορών να επιχειρήσει να αποκτήσει έλεγχο στο ταμείο ύψους 188 εκατ. ευρώ, της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε., για προεκλογικά έργα, εντελώς άσχετα με το αντικείμενο της. Τέτοιο για παράδειγμα λέγεται ότι είναι η επιδίωξή του να… τοποθετήσει ξύλινο δάπεδο στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, από το λιμάνι έως τον Λευκό Πύργο, στα πρότυπα της ανάπλασης της νέας παραλίας της πόλης.

Σε επιστολή του προς το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατίας Οδού, με ημερομηνία 10 Ιανουαρίου, ο κ. Σπίρτζης είχε ζητήσει από τα μέλη του, να μη δεσμεύουν τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας για τα έργα συντήρησης του οδοστρώματος του αυτοκινητοδρόμου, τα οποία πρέπει να γίνουν, προκειμένου τα κονδύλια αυτά να διατεθούν αλλού.

Το επιχείρημά του λέγεται ότι είναι πως δεν έχει την παραμικρή λογική, να αναλώσει η Εγνατία, χρήματα για τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, όταν αυτό προβλέπεται ως υποχρέωση του αυριανού παραχωρησιούχου, εκείνου δηλαδή που θα κερδίσει τον εν εξελίξει διαγωνισμό αποκρατικοποίησης.

Ο αντίλογος, ωστόσο, είναι ότι έργα βαριάς συντήρησης του οδοστρώματος της Εγνατίας δεν έχουν ουδέποτε πραγματοποιηθεί, οι φθορές είναι ήδη εμφανείς, γεγονός που απομειώνει την αξία του αυτοκινητοδρόμου, και στην ουσία μποϊκοτάρει την αποκρατικοποίηση, κάτι το οποίο επιδιώκει εξαρχής ο κ. Σπίρτζης, παρ’ ότι αποτελεί μια από τις βασικές μεταμνημονιακές υποχρεώσεις.